حل المسائل جرم پیشرفته

مسئله 33- محاسبۀ شدت جریان مولی در مجرای مخروطی

| 0

حل المسائل جرم پیشرفته

حل المسائل جرم پیشرفته

حل المسائل جرم پیشرفته

برای مشاهده سایر قسمت‌های مرتبط، می‌توانید بر روی “پاسخ_سوالات_سفارشی_انتقال_جرم_پیشرفته” کلیک نمایید.

 

پدیده‌های انتقال

یکی از مهم‌ترین مباحث رشته مهندسی شیمی است که در آن روابط و مفاهیم مربوط به انتقال حرارت، انتقال جرم و مکانیک سیالات (انتقال مومنتم) مورد بحث قرار می‌گیرد. این سه پدیده که در بسیاری از مفاهیم و روابط، شباهت‌های جالبی به هم دارند، پدیده‌های حاکم بر بسیاری از فرایندهای شیمیایی هستند. در این بین، انتقال جرم پدیده‌ای است که در تجهیزات مربوط به انتقال جرم، مانند: انواع برج‌های جداسازی دیده می‌شود و دانستن مفاهیم و روابط مربوط به آن مهم‌ترین پیش‌نیاز برای طراحی، مدل‌سازی و کنترل این نوع تجهیزات است.

علم انتقال جرم که سابقه‌ای بیش از نیم‌قرن دارد، روز به روز در حال گسترش است و کاربردهای تازه‌ای در حوزه‌های جدیدی مانند: فناوری زیستی، بیوتکنولوژی، میکروالکترونیک، نانوتکنولوژی و علوم پلیمر پیدا کرده است. جوهر این علم را بیان دقیق اصول پایستگی و بقای جرم، همراه با عبارت‌های شار (فلاکس انتقال جرم)، محاسبات ضرایب انتقال جرم و سایر روابط و مفاهیم مربوطه می‌سازند.

مباحث انتقال جرم پیشرفته

نظریه‌های نفوذ و مکانیسم‌های انتقال جرم، انتقال جرم در جریان آرام و بررسی توزیع غلظت، بررسی معادلات تغییر برای سیستم‌های چند‌جزئی، مشابهت‌ها و هم‌زمانی‌های پدیده‌های انتقال در حضور و عدم حضور واکنش، انتقال جرم و محاسبه توزیع غلظت با بیش از یک متغیر و در نظر گرفتن شرایط ناپایا، انتقال جرم و محاسبه توزیع غلظت در جریان متلاطم، انتقال میان‌فازی، تک‌فاز و دوفاز، در مخلوط‌های غیر هم‌دما و در نهایت موازنه‌های ماکروسکوپی برای سیستم‌های چندجزئی.

بسیاری از عملیات صنعت نیاز به محاسباتی دارد که در انتقال جرم مطرح می‌شود. محاسبه‌های مربوط به برج‌های تقطیر، برج‌های جذب، انتقال مواد از فاز‌های در مجاورت هم، خشک کردن و… از جمله مهم‌ترین نمونه‌های آن هستند.

 

هم‌چنین می‌توانید برای توضیحات بیش‌تر در مورد مبحث ترمودینامیک پیشرفته به “سایت_فرادرس” مراجعه فرمایید.

 

حل المسائل جرم پیشرفته

#اثبات_روابط_انتقال_جرم #انتقال_جرم_پیشرفته #مهندسی_شیمی #کارشناسی #کارشناسی_ارشد #حل_تمرین #حل_تمارین_سفارشی #عدد_شروود #حل_تمارین_سفارشی_انتقال_جرم_پیشرفته #ضرایب_انتقال_جرم #ضرایب_انتقال_جرم_موضعی #فلاکس_انتقال_جرم #ضریب_نفوذ #ضریب_نفوذ_در_سیستمهای_چند_جزئی #قیاس_کالبرن #کالبرن #آنالورژی_کالبرن #دانشکده_مهندسی_شیمی_علم_و_صنعت