تمارین سفارشی ترمودینامیک پیشرفته

مسئله 1- روش محاسبۀ دمای گاز خروجی از کمپرسور در شرایط ایزونتروپیک

| 0

حل المسائل ترمودینامیک پیشرفته 

فرآیندهای ایزنتروپیک

 

برای مشاهده سایر قسمت‌های مرتبط، می‌توانید بر روی “پاسخ_تشریحی_سوالات_ترمودینامیک_پیشرفته” کلیک نمایید.

 

ترمودینامیک کلاسیک سه نوع اصلی فرآیند ترمودینامیکی را در نظر می گیرد: (1) تغییرات در یک سیستم، (2) چرخه در یک سیستم و (3) فرآیندهای جریان.

(1) فرآیند ترمودینامیکی

فرآیندی است که در آن حالت ترمودینامیکی یک سیستم تغییر می‌کند. تغییر در یک سیستم با عبور از حالت اولیه به حالت نهایی تعادل ترمودینامیکی تعریف می‌شود. در ترمودینامیک کلاسیک، روند واقعی فرآیند دغدغه اصلی نیست و اغلب نادیده گرفته می‌شود. حالت تعادل ترمودینامیکی بدون تغییر باقی می‌ماند مگر اینکه توسط یک عملیات ترمودینامیکی که یک فرآیند ترمودینامیکی را آغاز می‌کند، قطع شود. حالات تعادلی هر کدام به‌ترتیب به‌طور کامل توسط مجموعۀ مناسبی از متغیرهای حالت ترمودینامیکی مشخص می‌شوند. که فقط به وضعیت فعلی سیستم بستگی دارد، نه به مسیر طی شده توسط فرآیندهایی که حالت را ایجاد می‌کنند.

به‌طور کلی، در طول دوره واقعی یک فرآیند ترمودینامیکی، سیستم ممکن است از حالت‌های فیزیکی عبور کند که به‌عنوان حالت‌های ترمودینامیکی قابل توصیف نیستند. زیرا از تعادل ترمودینامیکی داخلی دور هستند. ترمودینامیک غیرتعادلی، فرآیندهایی را در نظر می‌گیرد که در آن حالت‌های سیستم به تعادل ترمودینامیکی نزدیک است. هدف آن توصیف گذر پیوسته در طول مسیر، با نرخ‌های پیشرفت معین است.

یک فرآیند ترمودینامیکی واقعا ممکن یا واقعی، که از نزدیک در نظر گرفته می‌شود، شامل اصطکاک است. این در تضاد با فرآیندهای شبه ایستا ایده آل، تصوری، یا محدودکننده، اما در واقع ممکن نیست. که ممکن است با کندی نظری که از اصطکاک جلوگیری می کند رخ دهد، در تضاد است. همچنین در تضاد با فرآیندهای بدون اصطکاک ایده آل در محیط اطراف است که ممکن است به عنوان «سیستم های کاملاً مکانیکی» در نظر گرفته شود. این تفاوت به تعریف فرآیند ترمودینامیکی نزدیک می شود.

(2) فرآیند چرخه‌ای

یک فرآیند چرخه ای سیستم را طی چرخه ای از مراحل، شروع و در یک حالت خاص تکمیل می کند. توصیف وضعیت های مرحله ای سیستم، دغدغه اصلی نیست. نگرانی اصلی مجموع ماده و انرژی ورودی و خروجی چرخه است. فرآیندهای چرخه ای ابزار مفهومی مهمی در روزهای اولیه بررسی ترمودینامیکی بودند. در حالی که مفهوم متغیر حالت ترمودینامیکی در حال توسعه بود.

(3) فرآیند جریانی

که با جریان‌های درون یک سیستم تعریف می‌شود، وضعیت ثابتی از جریان‌ها به داخل و خارج از یک ظرف با ویژگی‌های دیواره مشخص است. وضعیت داخلی محتویات ظرف نگرانی اصلی نیست. مقادیر مورد توجه اولیه، وضعیت مواد ورودی و خروجی، و از طرفی، انتقال گرما، کار، و انرژی جنبشی و بالقوه برای کشتی را توصیف می کند. فرآیندهای جریان در مهندسی مورد توجه هستند.

هم‌چنین می‌توانید برای توضیحات بیش‌تر در مورد مبحث ترمودینامیک پیشرفته به “سایت_فرادرس” مراجعه فرمایید.

حل المسائل ترمودینامیک پیشرفته 

#حل_تمارین_ترمودینامیک_پیشرفته #حل_تمرین #حل_تمرین_سفارشی_ترمودینامیک #حل_تمرین_مهندسی_شیمی #دروس_تخصصی #ترمودینامیک_پیشرفته #کارشناسی #کارشناسی_مهندسی_شیمی #کارشناسی_ارشد_مهندسی_شیمی #حل_تمرین_سفارشی_ترمودینامیک_پیشرفته #گیبس_دوهم #فوگاسیته #ضریب_فوگاسیته #معادله_حالت #مدل_لنارد_جونز #فرمول_لاندن #پتانسیل_شیمیایی #تعادل_شیمیایی #آنتالپی #آنتروپی #معادله_گیبس_دوهم #دانشکده_مهندسی_شیمی_علم_و_صنعت